en maläten vän

En bekant är någon man träffat mellan en och sjuttiotolv gånger men ändå inte känner. Snäppet ytligare än en kompis - i det ordets rätta bemärkelse. Bekant är dessutom ett föråldrat ord. Men vad ska man kalla dem? En?
"Vem är hon?"
"Lisa."
"Känner du henne? Är ni kompisar?"
"Njaaaaa... hon är... en."
Skulle du vilja vara en? Jag vill inte vara en. Jag vill hellre vara bekant. Ändå ligger ordet bekant så himla fel i munnen. Jag menar, smaka på det bara. Bekant. Det tar liksom emot, det känns som om ordet vill krypa ner i halsen igen när den kravlar sig upp genom struphuvudet. Bekant. En. Dessutom, tänk om de är flera. Bekanta. Är de två då? Nej då är de nåra, eller några om man ska vara korrekt.
"Känner du dem? Är ni kompisar?"
"Nej, de är några"
Vet ni vad mer som är konstigt? Föredetta vänner.
"Känner du honom?"
"Nej, det är en föredetta vän."
Är inte det fel? Bara rätt igenom? Föredetta vän? Klart man förlorar dem, men vadå? Stoppar man dem i en kartong på vinden då eller?
"Ooh ja det var en vän jag hade en gång. Nu är den maläten."
Föredetta vän. Nedvärderar inte det vänners värde? Jag har aldrig varit vän med någon - inte nes de jag äcklas av - och ångrat det, det känns fel att de är föredetta. Föredetta beskriver tid, men vänner är förevigt. De finns faktiskt där. Därför passar de inte ihop.
Anledningen till att jag skriver detta är för något en bekant skrev. Inte om mig. Men om folk som gör saker som hon inte tycker om. Jag har gjort minst en av de sakerna.  Inte "mot" henne. Men ändå. Hon hatar också att lyssna på människor som hon inte bryr sig ett dyft om. Och vi är bekanta. Hur vet jag att det inte är jag? Varje gång vi möts kanske våra ivriga samtal (som säkerligen bara är karaktäristiska för henne) bara är artighetsgester. Hur vet jag det? Hur vet jag om jag bara ska hälsa och ignorera henne? Hur vet man saker? Varför får man inte lära sig detta i skolan? Och varför lär man sig inte längre hur man uppför sig?

Det är fel, det är fel, det är fel, det är bara så fel. Och hur kommer det sig att relationer inte vet vad friktion är? Varför glider de så lätt? Vem ska svara på det här?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback